2e reisdag - Reisverslag uit Thessaloniki, Griekenland van De Pauluskerk - WaarBenJij.nu 2e reisdag - Reisverslag uit Thessaloniki, Griekenland van De Pauluskerk - WaarBenJij.nu

2e reisdag

Door: Jolande

Blijf op de hoogte en volg De

14 September 2016 | Griekenland, Thessaloniki

Na een warme nacht, het ontbijtbuffet en de strijd om de lift maken we kennis met onze gids Helma. Al snel door de groep betiteld als Helma 2.
Vervolgens in onze luxe bus naar het noorden van Griekenland. Over de nieuwe snelweg naar Philippi. Onderweg krijgen we allerlei info van Helma 2. Bijvoorbeeld over Athos, het schiereiland van de orthodoxe monnikken wat verboden is voor vrouwen en Amphipoli waar Paulus op doorreis doorgekomen is volgens Handelingen. We zien wijngaarden, beschermd door plastic om de bijna rijpe druiven te beschermen tegen de vogels en amandelbomen waar netten onder liggen om te oogsten.
In Philippi bezoeken we de plaats waar Lidia, de purperverkoopster, als eerste vrouw in Europa door Paulus werd gedoopt. Het is bij een beekje onder de bomen waar men tegenwoordig een aftakking heeft gemaakt waar men van West naar Oost door het water kan gaan om daar gedoopt te worden. De doopplaats is in een kruisvorm gemaakt. Ook bezoeken we de doopkapel van Lidia. Die bestaat nu 40 jaar. Het is de enige plek in Griekenland die alleen gebruikt wordt voor het dopen van kinderen. De kapel is echt prachtig versierd met mozaiken met veel goud. In het voorportaal ligt een heel groot mozaik wat de 2e zendingsreis van Paulus laat zien. Indrukwekkend. Onze gids leert ons ook wie er allemaal staan afgebeeld boven de deuren en dat Paulus altijd heel goed herkenbaar is omdat hij consequent wordt afgebeeld met een kalend hoofd met bovenop één plukje haar. Ze merkt op dat onze voorganger al aardig een Paulushoofd begint te krijgen. Hilariteit alom. Dat krijgt hij nog wel een paar keer te horen!
Eventjes in de bus naar de archeologische site van Philippi. Vanuit de verte zien we al hoog de acropolis liggen. In de hitte van 32 graden krijgen we een rondleiding langs het oude theater (met nog steeds prima akoestiek), de ruines van de eerste kathedraal = kathedraal Alpha en de mooi gerestaureerde mozaikvloeren van de eerste octagon = een achthoekig gebouw van een bisschoppelijke kerk. Het is een behoorlijk grote archeologische site. Op het tijdstip dat wij er zijn heeft men siesta maar er wordt momenteel nog volop gewerkt.
We lunchen prima met griekse salade, brood, vleesspiesjes en patat. En natuurlijk heeeel veel water. Dan met de bus een stukje terug naar Kavala. Een havenstad waar Paulus is geweest onderweg naar Philippi. Onderweg rijden we oa. langs het klooster van Silas, vernoemd naar de metgezel van Paulus. In Kavala rijden we naar het water en lopen een stukje door de stad. We zien een prachtig mozaik wat voorstelt dat Paulus in Troje was en toen een droom had van een man die hem wenkte en vroeg of hij "over wilde komen" en "helpen in Macedonië". Paulus scheepte toen in en zette voet aan wal in Neapolis, het tegenwoordige Kavala. Daarmee begon de verspreiding van het christendom in Europa.
We bewonderen ook nog een prachtig, heel hoog aquaduct uit de 16e eeuw toendertijd gebouwd in oude Romeinse stijl. Vervolgens rijdt Dimitris, de chauffeur ons terug naar Thessaloniki, een rit van zo'n 2 uur waarbij de meesten siesta houden. Terug in de stad bezoeken we eerst de bovenstad om van het uitzicht te genieten. Van bovenaf zijn de drie oude muren van de vroegere stad goed te zien. Ook vanaf de zee was de stad vroeger ommuurt, maar die muur is door de turken afgebroken. Daarna rijden we naar de kerk van Dimitrius. Een grote oude kerk die na een grote brand in 1917 weer opgebouwd is met gebruik van nog bruikbare authentieke bouwmaterialen. Binnen is de kerk goed onderhouden en vol met iconen. De kerk heeft hetzelfde grondplan als de ruine van kathedraal Alpha. We maken een stukje van de Vesperdienst mee. Dan rijden we door het drukke centrum naar de witte toren bij de haven. Een laatste overblijfsel van de muur bij de haven. We mogen nog even langs de promenade lopen langs de zee. Een leuk stukje waar een lekker windje staat. We eindigen bij een standbeeld van Alexander de Grote. Inmiddels is het rond 19.00 uur en gaat de zon in een rap tempo onder. Dus rap naar het hotel waar we na ons opgefrist te hebben ons dinerbuffet gaan eten. Direct daarna de dagsluiting, ditmaal door Lenie.
Eerst steken we de paaskaars aan, daarna een moment van rust waarna we een lied zingen en bidden. Ze leest ons voor uit het boekje "Vreugde als levensstijl" waarbij ze belevenissen van vandaag combineert met wat ze ons voorleest. We sluiten af met gezamenlijk het Onze Vader te bidden.
Jolande

• 14 September 2016 - 21:23

Marit Van Stein:

Het klinkt erg mooi en indrukwekkend wat jullie allemaal al gezien hebben de eerste dagen! Een druk programma vol hoogtepunten, als je het mij vraagt. Heerlijk! Geniet ervan met z'n allen.