9e reisdag - Reisverslag uit Athene, Griekenland van De Pauluskerk - WaarBenJij.nu 9e reisdag - Reisverslag uit Athene, Griekenland van De Pauluskerk - WaarBenJij.nu

9e reisdag

Door: Jolande

Blijf op de hoogte en volg De

21 September 2016 | Griekenland, Athene

En jawel, weer vroeg op. Om 8.00 uur verzamelen we met het ontbijt achter de kiezen in de hal. Er staat al weer een bus voor ons klaar en we rijden naar de Acropolis, de ommuurde oude stad hoog boven de huidige stad. We komen een heel eind met de bus maar het laatste stuk moeten we echt omhoog lopen. Nadat de kaartjes zijn gekocht (we hebben overal een 65+ en 65- groep, dat scheelt meestal de helft in de prijs) kunnen we naar binnen. In een langzaam tempo lopen we door en jawel, iedereen komt boven. Net voor de trappen komen we eerst langs het Odeon van Herodes. Een mooi gerenoveerd romeins theater. Alleen het oorspronkelijke houten dak zit er niet op. De zitplaatsen zijn allemaal van nieuw marmer, het podium is nog oud en bestaat uit een soort open zuilengang van meerdere verdiepingen. We kijken vanaf deze hoogte al aardig uit over de stad. Met allerlei maatregelen wordt de smog in bedwang gehouden. Denk aan auto's die op even of oneven dagen mogen rijden, alle auto's een catalysator en de aanleg van een metro. De smog komt nu bijna nooit meer voor. Ik merk er nu ook niets van.
We lopen de entreetrappen op. Halverwege staan we stil en verzamelen rondom onze gids zodat ze het één en ander kan vertellen. In de loop der eeuwen is de bebouwing op de Acropolis langzaam opgebouwd. De eerste bebouwing was al in de bronstijd. We horen dat na de nederlaag in de perzische oorlog alle gebouwen zijn vernietigd. (Iets wat ook in onze tijd voorkomt, denk maar aan de vernielingen van IS in Irak.) Vervolgens heeft men zo'n 30 jaar niets hersteld als herinnering. Toen is in opdracht van Pericles de wederopbouw van de tempel weer begonnen. We praten dan over halverwege de 5e eeuw voor Christus. We leren over het Niketempeltje dat compleet is afgebroken, kapotte en ontbrekende stenen met nieuw marmer gerepareerd en weer opgebouwd. Over de grote tempel, het Parthenon waar de godin van de wijsheid, Athena werd vereerd. Ooit stond er een enorm beeld van hout met ivoor en goud van dezelfde maker als het grote beeld in Olympia van Zeus. De tempel werd in slechts 9 jaar gebouwd en was enorm met prachtige zuilen. Iedere inwoner van de stad moest meehelpen met de bouw. Er werd aardbevingsbestendig gebouwd, toen al, 25 eeuwen geleden. Na de bestemming als tempel veranderde die later in een kerk en nog weer later in moskee. In de 17e eeuw was er een kruitmagazijn in de tempel. Toen er een kanonskogel precies op kwam was dat het einde van de moskee. Momenteel wordt de tempel hard gerenoveerd.
We zien het Erechteion, gewijd aan Athena aan de voorkant en aan Poseidon aan de achterkant. Duidelijk is overal te zien waar al gerenoveerd is doordat daar de stenen wit van kleur zijn. Echter, stukken die 30 jaar geleden zijn vervangen kleuren al aardig bij! Om zuilen bovenaan bij elkaar te houden gebruikte en gebruikt men een soort T-stuk. Vroeger van lood, tegenwoordig van titanium. Een kostbare aangelegenheid. Gelukkig is de hele site nu werelderfgoed van Unesco.
Het is een bijzondere plek met werkelijk overal marmer in allerlei vormen of mensen. Inmiddels is het enorm druk geworden en als we de site verlaten zien we werkeleijk drommen mensen de trappen op klimmen. Goed dat wij zo vroeg waren. Je maakt daardoor ook grappige dingen mee, een vrouw uit Indonesie wil graag met Tineke op de foto. Ze schelen 2 koppen. Arie en Wim hebben het heel druk om alle renovatiewerken te beoordelen. Ze bekijken alle trekkers, hijskranen en renoverende arbeiders. In alle drukte valt Sonja voor een bewaker :(.
Dan naar de rots Aereopagus, de plek waar de volksvergadering bijeen kwam. Dit waren zo'n 500 man die telkens per maand met 50 man tegelijk het dagelijks bestuur van de stad vormden. Hier is de democratie uitgevonden (demos = volk). En op deze plaats heeft Paulus de volksvergadering toegesproken, Handelingen 17: 22-31. We klimmen omhoog naar de rots en Henk leest het betreffende stuk uit de bijbel voor. Beneden hangt een bronzen plaat ter herinnering aan deze gebeurtenis. Paulus refereert erin aan het altaar voor een onbekende god wat hij gezien heeft en wijst heel slim op teksten van één van hun eigen dichters. Hierna gaan we in de buurt even koffiedrinken. Af en toe zien we straatverkopers en ook aardig wat bedelaars die proberen om van de toeristen wat geld te krijgen. Daarna vervolgen we onze weg in de oudheid door de Agora te bezoeken, een groot oud plein wat vroeger midden in de stad lag met veel oude ruines met ieder hun verhaal. Volgens de gids is het duidelijk: "Griekenland heeft niet alleen dakloze mensen maar ook dakloze tempels".
We leren over het verschil in griekse (holle steen) en romeinse (overdekt en van baksteen) afwateringskanalen. Ook zien we de plek waar waarschijnlijk Socrates gevangen heeft gezeten toen hij met de gifbeker omgebracht is.
Tevens bezoeken we nog de enige tempel die in Griekenland nog het originele dak heeft, de tempel van Hephaistos. Heel vroeger gebouwd voor de god van het vuur en tot 1834 nog gebruikt als kerk.
We verlaten het opgravingsterrein en lopen braaf achter de gids aan om ergens te gaan lunchen. Het is ons door de strenge reisleiding verboden om naar winkels te kijken :) We eten weer heerlijk met diverse griekse gerechten aan lange tafels. Daarna bezoeken we het Acropolismuseum wat heel veel originele beelden, scherven, brokstukken met hyrogliefen, maquettes over hoe in een bepaalde periode de Acropolis er uit zag en delen van muren enz. bevat. Je kunt er veel leren door filmpjes ed. De gids verzorgt voor wie dat wil een rondleiding maar ik loop lekker alleen zodat ik de zaken die ik interessant vind, uitgebreid kan bekijken. Vervolgens gaan we weer terug naar het hotel. In de conferentiezaal nemen we afscheid van onze gids Helma 2. Ze krijgt twee kaarten met teksten van iedereen, een enveloppe met inhoud, een beeldje van een uil (symbool van Athene) voor al haar wijze opmerkingen en een beeldje van een Nike ( symbool voor de overwinning). We zingen haar in een kring "zegen wens ik je toe" toe. Helma bedankt iedereen en neemt van iedereen persoonlijk afscheid. Daarna mag iedereen zichzelf even 2 uur vermaken. Velen doen een dutje want al dat wandelen bij 29 graden maakt loom. Ik schrijf ondertussen aan dit verslag.
We dineren met een buffet in het hotel. Dan willen we op het dakterras een dagsluiting houden maar het begint te onweren en de eerste druppels vallen. Dus lopen we in processie de trappen weer af naar beneden naar de conferentiezaal. Eerst krijgen we de dienstmededelingen voor morgen. Vervolgens start Henk de avondsluiting met kort doornemen van de dag. De paaskaars gaat aan. We zingen een lied en Henk bidt met ons, daarna leest hij de brief van de vreugden van Paulus, Fil 2: "weest eensgezind". Daarna zingen we samen.
Helma vervolgt: de groep werd deze reis steeds hechter, iedereen hoort er bij. Ze geeft het compliment van Helma 2 door: deze groep was altijd stipt op tijd. Henk gaat verder: de samenwerking met de gids was eerst even zoeken maar ging steeds beter. Is altijd maar afwachten. Helma zegt dat iedereen goed op elkaar heeft gepast. Henk en Helma hebben voor ieder een gepast woord: humor, filmen, facebook reis doorgeven, wagenziekte, samen sigaartje roken, bijbelkring Filippenzen teksten ervaren, avontuur vliegangst, geen aardappels mee terug in het vliegtuig, lijnen om in zomerjurkjes te kunnen, over techniek praten, avondsluitingen, gezelligheid, duo samen op een kamer, hulp bij techniek, zorgende karakter, fijn in de groep passen, fysiek alles goed vol kunnen houden, de "opmerking van de reis", ander oog voor bouwkunst, stuurmanskunst, verjaardag hier gevierd, blog bijhouden, telefoons op wifi zetten, ehbospullen meesjouwen, op wat oudere leeftijd toch meegaan en daar heel, heel erg van genieten, life caberet als er winkels in de buurt zijn, fotograferen, grappen, verbazing, verdwalen, sjans met een Griek. Daarna zingen we alvast voor Ria die as. vrijdag jarig is maar dan zullen we zo'n beetje bij de bagageband staan.
Koos bedankt Henk en Helma voor al hun werk. Eigenlijk hebben ze een lauwerkrans verdiend maar we hebben iets nog toepasselijker. Beiden ontvangen van de groep een kaart met daarop omschreven hun kado: een fotoboek van de reis.
We sluiten af door staande in een kring een kringgebed te bidden. Daarna geeft Ria voor haar verjaardag een rondje. En vervolgens komt Juffrouw Jansen komt ook nog even langs op deze avond.
Jolande

• 22 September 2016 - 10:55

Lies V.d. Heiden:

Ik wens jullie een goede thuisreis en hoop jullie allemaal weer in goede gezondheid in Lisse te ontmoeten!