5e reisdag - Reisverslag uit Tolón, Griekenland van De Pauluskerk - WaarBenJij.nu 5e reisdag - Reisverslag uit Tolón, Griekenland van De Pauluskerk - WaarBenJij.nu

5e reisdag

Door: Jolande

Blijf op de hoogte en volg De

17 September 2016 | Griekenland, Tolón

We mogen uitslapen, vandaag om 8.30 uur de koffers in de bus. Zelf gaan we lopen, zo'n 10 minuten naar het Olympia museum. Binnen krijgen we van Helma 2 een rondleiding en een uitgebreide uitleg. Op deze plaats werden in 776 voor Christus de eerste olympische spelen gehouden. Daarvoor waren diverse noodzakelijke gebouwen gebouwd op een plaats die al eeuwen eerder werd gebruikt om goden te vereren en spel te beoefenen want, meenden de oude Grieken, een gezonde geest hoort in een gezond lichaam. De wedstrijden werden gehouden tussen alle Grieken, men hoopte zo de vrede te bevorderen. Tijdens de wedstrijden werden dan ook allerlei onderlinge oorlogen tussen de Grieken gestopt. Op vier verschillende plaatsen werden deze spelen gehouden, ieder jaar in een andere plaats. Vandaar (ook hedentendage) 1 x per 4 jaar. Ruim voordat de spelen werden gehouden werden er in heel Griekenland herauten rond gestuurd om te vertellen dat de spelen kwamen, waar en op welke 5 dagen. (Na de eerste volle maan in de zomer) Dit gezien de enorme reis die sommigen moesten maken en de noodzakelijke oefentijd ter plekke vooraf van een maand. Men nam de hele familie, vee ed. mee en sliep ter plekke buiten. Het terrein lag bij een rivier voor het noodzakelijke water. Er waren pentagon wedstrijden (vijfkamp) in hardlopen, speerwerpen, verspringen, worstelen en discuswerpen. De winnaar van een wedstrijd kreeg een symbolische prijs, men ging voor de eer. De prijs was een gevlochten krans van bladeren. In elke van de vier steden een verschillende. Olympia had een krans van olijvenbladeren, Delphi bijvoorbeeld van laurierbladeren.
Alleen mannen konden aan de wedstrijden mee doen. De wedstrijden werden naakt gespeeld. Vrouwen werden bij de wedstrijden niet toegelaten, dat leidde teveel af.
In het museum zien we een maquette van hoe het terrein eruit moet hebben gezien. Hiervoor zijn al zeer lange tijd opgravingen gedaan want alles heeft eeuwen onder een dikke laag grond van 4 meter gelegen. Er was een gymnasium om te oefenen, een grote tempel voor Zeus, de oppergod en een kleinere tempel voor Hera, zijn vrouw. Er was oa. een hotel voor de VIP,s, een watervoorziening, een renbaan en kleine huizen om dure goederen te bewaren. Tussen deze gebouwen stonden standbeelden van winnaars van marmer. Want had iemand gewonnen dan werd deze gehuldigd in zijn eigen stad met cadeau's, belastingvoordeel en geld waarmee dan een standbeeld werd gemaakt waarop stond uit welke stad iemand kwam. Dat standbeeld werd dan in Olympia geplaatst als een soort reclamebord voor deze stad. Niets nieuws onder de zon.
In de tempel van Zeus stond een enorm beeld van 13 meter hoog. Het binnenwerk was van hout, de buitenkant van ivoor en zijn gewaad en sandalen van puur goud. Dit beeld was één van de zeven wereldwonderen uit de oudheid. De tempels waren prachtig versierd met marmeren beelden die oa de werken van Heracles voorstelden.
In het museum zijn diverse beelden of fragmenten hiervan te zien. Het beeld van Nike is zelfs 2 x gerestaureerd. Het is ooit, na restauratie tijdens een aardbeving kapot gevallen en vervolgens weer opnieuw gerestaureerd. Verder een heel mooi wit beeld van Heracles met zijn halfbroertje Dionyssos op de arm die hij in veiligheid moet brengen van zijn vader Zeus. Zijn moeder was niet erg blij met de scheve schaats die haar man had gereden......
Er zijn heel veel voorwerpen opgegraven die netjes gegroepeerd staan uitgestald. Er is veel te zien.
Toen het christendom in opmars kwam werden de spelen niet meer gehouden, want heidens (Zeus en alle andere goden) en al dat bloot! Maar in 1896 werden ze opnieuw gehouden als wereldspelen in de hoop dat men hierdoor zou verbroederen. Hitler bedacht in 1936 dat de vlam in het jaar van de olympische spelen in maart op het altaar voor de tempel van Hera dmv een grote loup en de zon ontstoken zou worden. Daarna kan de vlam dan naar de plaats van de spelen worden gebracht. Volgens onze gids waarschijnlijk zijn enige goede idee......
Het museum bevat nog meer interessante zaken: volgens Wim zijn de toiletten zo groot als een voetbalveld en Koos ontdekt een ongebruikte grote keuken met veel horeca apparatuur. Leuk voor de rommelmarkt.
Na het museum gaan we het opgravingsterrein op. Het is erg warm en we lopen met de groep van schaduwplek naar schaduwplek want het is inmiddels al weer aardig warm. Telkens geeft Helma 2 uitleg waar we zijn en wat we nu zien. Bij de renbaan gaat de hele groep voor een foto even op de startlijn staan. Vervolgens houden onze twee reisleiders Henk en Helma een hardloopwedstrijd. Helma wint en wordt door de groep gehuldigd met een lauwerkrans, uiteraard van olijftakken.
Hierna lopen we weer terug naar de bus. Een klein stukje rijden naar onze lunchplek. Moussaka vandaag. Heerlijk. Met heel veel water om de grote dorst te lessen.
Vervolgens weer in de bus en kilometers maken. Kunnen we mooi even siesta houden. Een mooie nieuwe tolweg met veel tunnels brengt ons naar Tolo. Onderweg nog een tussenstop in Tripoli (het Griekse :) ) Dan weer een nieuw hotel. Iedereen krijgt een kamer en een aantal duiken het zwembad in voor een woest spelletje met een bal, een paar gaan wandelen en een paar gaan heerlijk van hun balkon genieten.
Vervolgens eten we lekker van het hotelbuffet. Daarna gaan we naar het zwembad voor de avondsluiting. Eerst hebben we een spontaan goed groepgesprek over alles wat deze dag ons gebracht heeft en betrekken dat op de tegenwoordige tijd.
Vervolgens krijgen we wat mededelingen voor morgen. Daarna verzorgt Anneke de dagsluiting voor ons. Na het aansteken van de paaskaars worden we eerst stil. Dan bidt Anneke me ons. Vervolgens leest ze heel treffend het dagboekblad van vandaag van de scheurkalender van de bijbel in gewone taal: 1 Timoteus 6:11 Houd van de mensen en wees geduldig en vriendelijk. Timoteus is één van de mannen die Paulus vergezelde. Hij kwam tot geloof toen Paulus in zijn stad, Lystra, kwam. Bij een volgende reis kwamen Paulus en Barnabas weer in Lystra waarbij Paulus een verlamde man genas. De mensen meenden dat ze Zeus en Hermes waren en wilden een stier voor hen offeren. Dit ontstelde Paulus, lees maar na in Handelingen 14. Anneke trekt de link naar vandaag waar wij een beeld van Zeus hebben gezien en op de ruines van zijn tempel hebben gestaan. Treffend. Ook leest zij een toepasselijk gedicht. We zingen een lied en praten na over de reis die wij nu maken. Het lijkt voor iedereen of we al veel langer op reis zijn dan 5 dagen. Zoals Joke opmerkt, we kunnen geweldig met elkaar lachen en keten in het zwembad maar ook zeer serieuze geloofsgesprekken hebben. De sfeer is goed!
Jolande

• 17 September 2016 - 22:13

Bep En Leen V.d. Lee:

Jolande eerst mijn compliment voor jouw verslagen. De eerste vier hebben we op de labtop gevolgd maar nu op de iPad.
    Wat hebben jullie het fijn met elkaar. Ergens ben ik toch een beetje jaloers dat wij dat niet zo mee kunnen maken.
    Wij draaien de verslagen uit en dan kan Leen ze op zijn gemak lezen.
    Nog heel veel plezier op deze reis,het is alleen jammer dat wij de foto,s niet kunnen zien maar dat komt later wel.
    Groetjes voor allemaal Bep en Leen.

• 18 September 2016 - 08:53

Marjan Vonk:

Wat is het leuk om mee te mogen lezen van een indrukwekkende gemeentereis. Ook in de verslagen lijkt of er meer dan 24 uur in een dag zit! Wens jullie nog een aantal mooie dagen toe met elkaar en vandaag een goede zondag! In gebeden met elkaar verbonden!

Gr Marjan