4e reisdag - Reisverslag uit Archaía Olympía, Griekenland van De Pauluskerk - WaarBenJij.nu 4e reisdag - Reisverslag uit Archaía Olympía, Griekenland van De Pauluskerk - WaarBenJij.nu

4e reisdag

Door: Jolande

Blijf op de hoogte en volg De

16 September 2016 | Griekenland, Archaía Olympía

Om 8.00 uur staan we weer met het ontbijt achter de kiezen en onze koffers bij de bus. We vertrekken eerst richting Trikala waar een Griekse priester met zijn familie een traditionele ikonenwerkplaats heeft. Als je het niet weet zou je er glad voorbijgaan. De werkplaats zit op de 2e verdieping in een gebouw op een soort industrieterrein. Eerst worden we naar de houtbewerkingsplaats gebracht. Daar ligt hout te drogen van verschillende bomen, er staan twee computers waarmee men computergestuurd bepaalde vormen in het hout kan krijgen. Al het verfijnde werk wordt met de hand gedaan. We zien plankjes in allerlei maten, kruisen, drieluiken, enz. Daarna leren we hoe het katoen, waarop de voorstelling komt, wordt voorbewerkt door het op te spannen op grote ramen en vervolgens met een soort hogedrukspuit te bewerken. Hierin zit water, lijm en gips, dat moet 3 x, daarna worden de ramen 8 uur in een oven geplaatst van 45 graden en vervolgens worden ze afgesneden en met lijm op het te beschilderen paneel geplakt. In de volgende ruimte worden de panelen beschilderd met een fijne puntpenseel met pigmenten en een mengsel van azijn en eigeel. Het bladgoud is flinterdun en wordt met een statische kam op lijm aangebracht. Een precies werkje zoals we zien want in de ruimte zijn 2 schilders bezig. We bekijken de iconen, in verschillende soorten en maten en vervolgens kopen verscheidene leden van de groep er één. Goed voor hun klandizie.
Dan weer in de bus en een uur over de laagvlakte rijden. We krijgen info over wat er hier verbouwd wordt, katoen en hoe men het oogst, met machines met een soort stofzuigers volop. We drinken koffie ergens bij een restaurant langs de snelweg. Dan weer twee uur rijden, nu het bergland in. Onderweg vergezichten. Onze gids geeft regelmatig info oa over de vluchtelingenproblematiek in Griekenland en de bauxietwinning in groeves. Dan dalen we af naar de zee naar Itea, daar lunchen we op een prachtige plek aan de Korinthische golf. We krijgen schalen vol Griekse salade, patat, brood en vis: sardientjes, inktvis en een soort kabeljauw. Heel lekker. Dan weer de bus in, kilometers vreten vandaag. Zo' n twee uur rijden langs de kustlijn. Mooie route. Aardig wat viskwekerijen. Veel olijfbomen. Mooie eilanden en eilandjes.
Dan weer een stop om te eten, te drinken en te plassen én foto's te maken van de grote brug in de verte van dik 2 kilometer lang. Gebouwd in 2004. Even later gaan we erover heen op weg naar de volgende twee uur rijden. Hierna bevinden we ons op de Peloponessos.
Uiteindelijk na de hele dag reizen komen we om 18.30 uur aan in Olympia. Onderweg horen we van Henk dat Paulus al schreef "dat lichamelijke oefening weinig nut heeft maar dat men zich moet wijden aan godsdienstige oefening". Paulus is trouwens nooit in Olympia geweest. Van Helma 2 horen we dat de eerste olympische spelen hier al in 776 voor Christus gehouden werden waarna werd opgeschreven wie er gewonnen had. Deze spelen werden gehouden ter ere van de oppergoden.
We krijgen onze kamersleutels voor hotel Neda-Olympia en veel van ons duiken vrij vlot het zwembad even in. Daarna hebben we avondeten op de bovenste verdieping op het balcon. Een mooi plekje, we hebben uitzicht over de wijde omgeving en zien
het snel donker worden en de maan opkomen.
Wat later hebben we onze avondbijeenkomst bij het zwembad. Piet laat ons eerst een lied zingen, daarna leest hij een stuk voor uit de bijbel waarin gesproken wordt over het op weg zijn. Wij zijn ook op weg, met onze goede herder, Piet laat de icoon zien die hij vandaag heeft aangeschaft met Jezus als de goede herder met een schaap op zijn schouders. We zingen nog een lied, Piet bidt met ons, onder andere voor de zieken die bij ons bekend zijn en hij spreekt na nog een lied een geloofsbelijdenis uit en vraagt om de zegen.
Daarna gaat iedereen weer uit elkaar. Slapen, wandelen of bij het zwembad zitten in de maneschijn. Ik ben uiteraard weer bezig met dit verslag.
Jolande