1e reisdag - Reisverslag uit Thessaloniki, Griekenland van De Pauluskerk - WaarBenJij.nu 1e reisdag - Reisverslag uit Thessaloniki, Griekenland van De Pauluskerk - WaarBenJij.nu

1e reisdag

Door: Jolande

Blijf op de hoogte en volg De

13 September 2016 | Griekenland, Thessaloniki

Vanmorgen vroeg op, want we gaan op reis. Hans en ik nemen de bus van 6.45 uur naar Schiphol en in de Poelpolder komen Dini en Ria er ook bij. De anderen komen allemaal op een andere manier in aankomsthal 1, het is een gezellig weerzien. We ontvangen van Henk allemaal een liedbundel. Na het inchecken worden we uitgezwaaid door een paar wegbrengers. Vervolgens door de douane en op naar de eerste koffiestop. Na het boarden nog een stukje met de bus naar het vliegtuig. Zo'n 10 minuten te laat vertrekken we. Na een vlucht met weinig turbulentie (Wim blij) komen we aan in Thessaloniki. In de aankomsthal zijn maar een paar bagagebanden. Al vrij vlot verschijnen op de eerste band de koffers en als we die allemaal hebben is het óp naar de uitgang waarvandaan een mannetje met een bordje ons richting onze mooie bus dirigeert. Nog een half uurtje door de stad rijden om bij het hotel te komen. Dat staat midden in het centrum. We krijgen allemaal kamers op de 5e verdieping. Een klein half uurtje om ons te verfrissen is genoeg vindt de reisleiding. Samen met Dini en Ria nemen wij ook nog even de lift naar het dakterras waar een zwembad is met allemaal ligbedden en een bar. Prachtig uitzicht, zwembad niet al te groot maar prima van temperatuur en je kan er ook nog gewoon gezellig zitten. Daar komen we vast terug.
We gaan de stad in. Er is veel te zien. Het valt ons op dat veel winkels geklusterd zijn. stoffenwinkels bij elkaar, kinderkledingwinkels bij elkaar, souvenirwinkels bij elkaar, bijzonder zullen we maar zeggen. Er worden aardig wat opgravingen gedaan dwars door de stad. Daar mag Koos absoluut geen foto's van maken merkt hij als hij het toch doet. Arie en Wim bestuderen uitgebreid alle steigers, rioolpijpen en werkmannen..... We lopen naar de kerk Agia Sophia maar die is nog niet open. Dus door naar de zee waar een heerlijk verkoelend windje staat. We genieten van het zonnetje en kijken naar de mensen om ons heen: altijd leuk. Dan weer terug naar de kerk: helaas is die nog steeds niet open. Dan gaan we de verjaardag van Lenie vieren op een terrasje. We zingen voluit "lang zal ze leven" en krijgen van haar een drankje. We vermaken ons met een Griekse BOA die bonnen voor foutgeparkeerde scooters aan het uitschrijven is en hebben onderling de eerste goede gesprekken.
Dan lopen we terug naar het hotel en kunnen we van een buffet ons avondeten kiezen. Prima te eten.
Na het avondeten gaan we in een zaaltje bij elkaar zitten. Lenie krijgt van de reisleiding, namens de groep, als kadootje een boekje: fris en fruitig. Vervolgens krijgen we instructie wat te doen bij calamiteiten, worden er de nodige huishoudelijke mededelingen gedaan en wordt het programma voor morgen doorgenomen.
Als start van de dagsluiting steken we een kleine, mooie paaskaars aan. We zingen 2 liederen. Dan leest Henk voor uit Thessalonicenzen 1. Paulus schrijft hierin naar de gemeente in de stad waar wij nu ook zijn. Hij heeft deze gemeente gesticht. We hopen morgen in zijn voetsporen verder te gaan in deze stad. Henk leert ons dat Paulus elke brief begint met de groet" Genade zei u en vrede". Als moderne groet worden brieven van gemeenteleden voorgelezen van Henk en Maria, van Tanja en van Lies namens het consistorie. Van Tanja hebben we tevens een doos lekkere drop.
Ontroerend dat deze gemeente leden zo met de groep meeleven. We zingen nog een lied en sluiten af met een gebed waarin op verzoek van de groep gebeden wordt voor Karin en Benno en Klaas en Francis en de briefschrijvers die meeleven met ons.
Vervolgens schrijf ik deze blog en is het bedtijd.
Jolande